Sommerutstillingen 2012

Sommerutstillingen 2012 åpner lørdag 23. juni klokka 14.00

Årets utstiller er Tom Lid som stiller ut malerier. Utstillingen står fra 23. juni – 29. juli.

Om kunstneren: Tom Lids (1952)kunstneriske uttrykk har et sterkt særpreg. Han var avgangselev fra Statens Kunstakademi i 1981, og framsto raskt som en av de mest selvstendige malerbegavelsene innenfor 80-tallets heftige maleri. Tom Lids styrke  lå i hans evne til å samle denne heftigheten til en komposisjonell helhet i bilder med klare referanser til natur. Amerikansk ekspresjonisme ble sammen med  det sterke uttrykket til den danske maleren Per Kirkeby en viktig inspirasjon for Tom Lid.

Han er en en maler, som med utgangspunkt i hva han den gang arbeidet med, stadig søker fordypelse og lykkes med det. Han har de siste årene tatt nye steg videre i sin kunst og spesielt i de mindre formatene får han virkelig bildekomposisjonen til å bli enda mer avklart samtidig som de koloristiske temaene utformes konsentrert. Lids malerier har en egentyngde som er nødvendig for å gjøre seg gjeldende ut over det korte øyeblikk kunstverket framstår med aktualitet. Han er blitt en historisk skikkelse som med letthet kan plasseres som en viktig utøver fra årgangskunstnere fra 1980-tallet. Lillesand kunstforening er stolt av å kunne presentere hans arbeider på sommerutstillingen.

Mer info om Tom Lid HER

Bilder fra åpningen: (Trykk på bildene for å se dem i større format)