Høstutstillingen 2023

Åpning av Høstutstillingen 23 på Meta Hansen Kulturhus 18 nov. kl. 14.

Åpent lørdag og søndag frem til 10 des. kl. 12-15.

Om kunsthåndverker Arnfinn Strand

Arnfinn Strand er en norsk keramiker, født i Beiarn, vokst opp i Mo i Rana og i dag bosatt i Risør. Han har arbeidet med leire i mer enn 40 år.

Arnfinn er svært opptatt av kunsthåndverkernes rolle i samfunnet og i undervisning, og viktigheten av samarbeid mellom kunsthåndverkere og næringsliv. I 1991 var Strand med på å etablere keramikerbedriften Acanthus sammen med kunstnerkolleger Nina Gressvik og Bibiche Mourier. Han er også medeier og medlem i kunstnergruppa Villvin.

Tidligere har han hospitert og undervist ved Kunsthøyskolen og Statens Håndverks og Kunstindustriskole i Oslo. Han har også deltatt ved en rekke kollektiv og landsdelsutstillinger, separatutstillinger og er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Norsk Kulturråd og Nordnorsk Kunstmuseum.

Om billedkunstneren Sverre Bjertnæs

SVERRE BJERTNÆS (f. 1976) regnes som en av Norges viktigste og mest sentrale samtidskunstnere. Han har i løpet av de siste ti årene også gjort seg bemerket på den internasjonale kunstscenen med verk som karakteriseres av en poetisk bearbeidelse av eksistensielle temaer med utgangspunkt i et selvbiografisk innhold.

Bjertnæs er født og oppvokst i Trondheim. Han har gått i lære hos noen av Norges mest kjente figurative kunstnere. I perioden 1989-93 var han elev av Tore Bjørn Skjølsvik og i årene 1993-94 av Odd Nerdrum, deretter studerte han fire år ved Statens kunstakademi i Oslo under Arvid Pettersen og Jan Sæther.

Da Bjertnæs ble Odd Nerdrums elev var han seksten år gammel. Hans tidlige arbeider var naturlig nok typisk for Nerdrum-skolen: portretter, modellstudier og stilleben holdt i mørke toner. I akademitiden arbeidet han seg mot en mer fotorealistisk malemåte og dempet fargebruk, med Vilhelm Hammershøis nakne rom fra forrige århundreskifte som en åpenbar inspirasjonskilde.

Fra å arbeide med figurativt maleri basert på fotografiske forelegg har Bjertnæs siden vinklet seg mer mot komplekse installasjoner og multimediale uttrykk. Dette ble tydeliggjort i separatutstillingen «Hvis du virkelig elsket meg, ville du kunne innrømme at du skammer deg over meg» på White Columns galleri i New York i 2013, og fortsatte året etter i den kritikerroste utstillingen «Nervous Fluids » på Stenersenmuseet.

Bjertnæs representeres av Galleri Brandstrup og har hatt en rekke separatutstillinger i inn- og utland. Han gjorde seg internasjonalt bemerket på utstillingen After Shelly Duvall `72 (Frogs on the High Line) kuratert av Bjarne Melgaard på Gallery Maccarone i New York, som i 2011 ble av trukket frem som én av de ti beste utstillingene i New York Times. Han ble tildelt Blix-stipendet i 1999, Anders Jahres Pris for Yngre kunstnere i 2005, samt det første stipendet fra den nyopprettede Håkon Bleken-stiftelsen i 2008. I 2019 vises "Ikke alt som har vært, skal være med videre" på Haugar Vestfold Kunstmuseum, Bjertnæs’ hittil største retrospektive museumsutstilling.