SOMMERUTSTILLINGEN 2019 22. juni – 28. juli

Oppdatert: 27. jun. 2019

Lillesand kunstforening har i år gleden av å ønske kunstnerparet Tulla Elieson og Terje Resell velkommen til Lillesand. Utstillingen holder åpent hver dag fra kl.12-15 i hele perioden. Hotel Norge har åpen kafé mellom kl 12 og 15 samme periode.

Tulla Elieson arbeider med keramikk og er en av veteranene innenfor norsk kunsthåndverk. Hun har de siste årene arbeidet med større utsmykkinger og ble i 2018 tildelt Kunsthåndverkprisen på årsmønstringen for Norske Kunsthåndverkere for serien Reisegods 1-4. Verket består av fire monumentale keramiske flater med en blåsvart overflate.

Min hovedinteresse har alltid vært den keramiske flaten, og det å mestre størrelse har vært en utfordring og en glede. Etter hvert har innholdet i verkene kommet til å dreie seg mer og mer om eksistensielle spørsmål. Naturlig nok, livet går jo. Kunsten speiler ikke noe annet enn det jeg står oppi til enhver tid. Det rare er at jo mer mine egne livserfaringer manifesterer seg i flaten, jo mer gjenkjennelige blir temaene også for andre. Så også med Reisegods 1- 4. Dypt personlig og helt allment!

I andre arbeider bearbeider hun den materielle flaten med bokstaver som blir til tekst som vanskelig lar seg lese, men gir assosiasjoner som gir gjenklang.

Tulla er opprinnelig fra Kristiansand, men har drevet verksted I Fredrikstad siden 70-tallet, de siste 20 årene på Norsk Teknisk Porselensfabrikk.

Terje Resell bor og arbeider I eget verksted I Fredrikstad. Han er kjent for sin helt karakteristiske strek som uttrykker både varhet og det sterkt ekspressive. Menneskekroppen står sentralt i hans kunst og bildene handler ofte om relasjoner mellom mennesker. Streken er minimalistisk og enkel og frambringer bilder som forestiller mennesker i situasjoner som gir gjenkjennelse. Linjene og figurene uttrykker sterke følelser, noen ganger sorg og glede, men inneholder samtidig en tvetydighet som gir rom for ulike tolkninger.

Jeg forsøker å uttrykke noe av hva det vil si å være menneske. Jeg jobber med å få streken til å bli levende. Forarbeidet ligger i skissene jeg lager, som kan ta tid. I selve platen må det skje med en viss hastighet for å få det spontane med. Jobben ligger på en måte liksom før jeg tar fatt på kobberet. Nålens gang i platen gir liv til streken.

Terje Resells grafiske blad er bl.a. koldnålsetsinger med akvatint. Hans tegnestil gir bildene en særegen grafisk stofflighet som gir motivene liv. Han skaper dermed en stemming som drar publikum inn I bildene. Han er innkjøpt av blant annet Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd og Bergen Billedgalleri.

Lillesand kunstforening er svært glad for å kunne presentere kunstnerne Tulla Elieson og Terje Resell som årets sommerutstillere.

Utstillingen står til søndag 28. juli