Vandreutstilling Lillesand Kunstforening

Vandreutstilling: Hvem eier morgendagen? Politisk kunst fra Tangen-samlingen

Kunstsilo legger i samarbeid med seks visningssteder i Agder ut på reise med vandreutstillingen Hvem eier Morgendagen? Politisk kunst fra Tangen-samlingen.

Første stopp på turneen er Lillesand Kunstforening, hvor besøkende kan oppleve utstillingen i perioden 21. oktober – 30.oktober. Utstillingen åpner i Meta Hansens hus under selveste kulturnatten, se eget åpningsarrangement her på Facebook(oppdateres med link).

Åpent for alle: Lørdager og søndager 22. og 23.oktober og 29. og 30. oktober klokken 12-15

Åpningstider 24. – 28.oktober: Omvisning for skoleklasser

Om utstillingen

Hvem eier morgendagen? løfter frem kunstnere fra 1960- og 70-tallet som gjennom sitt arbeid stilte spørsmål ved og kritiserte sin egen samtid– både gjennom rene politiske ytringer i selve kunstverket, men også ved å løfte frem aspekter og temaer de mente offentligheten burde bry seg om, anerkjenne og verdsette.

Publikum som besøker utstillingen vil få oppleve et utvalg kunstverk som tar for seg temaer knyttet til politiske protester, kollektivisme fremfor individet og kjærlighet til naturen.

Utstillingen bygger på et utvalg grafikk fra Nicolai Tangens store samling av nordisk modernisme, samt enkelte verk fra Sørlandets Kunstmuseum sin samling. Utstillingens tittel er hentet fra et verk av Willibald Storn, en sentral skikkelse fra 60- og 70-tallet.

På slutten av 1960-tallet var Storn en av initiativtakerne til kunstnergruppen GRAS, et oslobasert kunstnerkollektiv som til tross for at eksisterte kun i fire år, regnes som det mest innflytelsesrike kunstnerfellesskapet fra denne perioden. Gruppen av rebeller og aktivister samlet seg med grafikk som medium. Trykketeknikken var ikke tilfeldig, den passet den aktivistiske tankegangen om å få kunsten og budskapet ut til flest mulig. Grafikk var derfor et egnet medium fordi det muliggjorde reproduksjon og større opplag. Man unngikk utgifter til dyr maling og kostbare lerret, for ikke å snakke om arbeidstimer per verk.

Gjennom GRAS samlet kunstnerne seg rundt en reaksjon mot krig og utnyttelse i den tredje verden, mot diktaturers fremvekst og mot kapitalismens makt, som ledet til et sløvende forbrukersamfunn og som samtidig medførte natur- og miljøødeleggelser.

Hvem eier morgendagen? løfter frem sentrale medlemmer fra GRAS-gruppen, men også andre kunstnere fra samme generasjon.

Turnéoversikt

Lillesand Kunstforening, Meta Hansens hus 21.10-30.10.2022