• Forfatterens bildeStyret

Kunst i Domkirka . Søndag 9. februar kl 13:00

Oppdatert: 18. jan. 2020

Kristiansand Domkirke og Lillesand Kunstforening inviterer til en stor kunstutstilling i kirkerommet i Domkirka fra 9. februar til 13. april. Her vises «Den bibelske syklus», 15 store malerier av Håkon Gullvåg, med bibelske motiver.

«Den bibelske syklus» har besøkt en rekke kirkerom i inn- og utland. Fra Danmark, Island og Færøyene har Gullvåg og bildene reist til Jerusalem, Orknøyene, Frankrike og Polen. I Norge er bildene vist i Tromsø, Trondheim, Sarpsborg, Jevnaker og sist høst i Oslo Domkirke før den nå presenteres i Kristiansand Domkirke.

- Bildene gjengir Bibelens grunnfortelling fra skapelse til oppstandelse. Maleriene vil henge ned fra taket og skape nye rom og nye steder å feste blikket i Kristiansand Domkirke. Kanskje vil tilstedeværelsen av kunsten også skape nye måter å forstå ordene på, og nye måter å høre musikken på, sier sokneprest Aud Sunde Smemo. Smemo håper mange vil komme til Domkirka flere ganger for å oppleve både kunsten og arrangementer i kirken.

I regi av Lillesand Kunstforening

Det er Lillesand Kunstforening som har ansvaret for selve utstillingen, og har fått «Den bibelske syklus» av Håkon Gullvåg til Sørlandet.

Gullvåg sier selv om utstillingen: «Hver gang jeg setter den bibelske syklus opp, skapes det noe nytt. Slik er også kirkene med på å skape ny kunst.»

Kirkekunstner Håkon Gullvåg

Håkon Gullvåg (1959) er en av Norges mest betydningsfulle og særpregede malere. Han er mest kjent som portrettør og som kirkekunstner. Portrettene av markante personer i Norge, kunstnere og samfunnstopper har vekket begeistring og skapt debatt.

Bestilling fra Nidarosdomen

Den mest monumentale produksjonen kom i 2003-2005 da Gullvåg, på bestilling fra Nidaros biskop, produserte en hel bibelsk syklus på 15 store malerier. Disse ble vist som en midlertidig utsmykking i Nidarosdomen sommeren 2005 og utløste en nasjonal debatt om bruken av kunst i kirkerommet.

Mange arrangementer i Domkirka

I forbindelse med kunstutstillingen inviterer Kristiansand Domkirke til en rekke arrangementer, som konserter, aftensang, foredrag og samtaler som er knyttet opp mot maleriene og kunstutstillingen i kirkerommet.

Se facebooksiden Kunst i Domkirka for mer informasjon om arrangementene.

Sideutstilling på Sørlandets Kunstmuseum

En rekke kulturaktører samarbeider om arrangementer i forbindelse med utstillingen i Domkirka. Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) stiller ut flere av Håkon Gullvågs malerier i serien «Den bibelske syklus» samtidig med utstillingen i Domkirka.

Utstillingsperiode 9. februar – 13. april

Kunstutstillingen «Den bibelske syklus» åpnes offisielt i Kristiansand Domkirke søndag 9. februar, og vil kunne sees fram til 2. påskedag 13. april.

Utstillingen er åpen hver dag fra kl 11 – 14, og i forbindelse med arrangementer på ettermiddags- og kveldstid i Domkirka. Velkommen!

Siste innlegg

Se alle