Sommerutstillingen 2021. 26. juni – 1. august. MORTEN KROGVOLD fotografi

26. juni – 1. august

MORTEN KROGVOLD fotografi

Åpner 26. juni kl 14 på Meta Hansen kulturhus

Kl 17 på Saltholmen fyr. Båttransport fra havna.

Åpningstider i utstillingsperioden ellers: Meta Hansen kulturhus 12 -15 og Saltholmen fyr 12-18, alle dager.

Minner om Artist talk søndag 27 juni kl 14

Lillesand kunstforening har i år gleden av å ønske fotografen Morten Krogvold velkommen til Lillesand. Han har siden 1980-tallet vært en av Norges mest medieomtalte fotografer.

Jeg tar bilder jeg liker, og jeg tar dem for meg selv. Jeg er overbevist om at vi alle er en del av et menneskelig fellesskap – jeg fotograferer for den delen av meg selv som også er en del av andre. https://www.mortenkrogvold.no/om-morten

Krogvold besitter stor faglig bredde og arbeider med motivkretser fra natur, stemningsfulle landskaper i sort-hvit, eldre klassisk arkitektur samt dyr og mennesker.

Utstillingen i Lillesand blir en retrospektiv utstilling der også bilder fra hans mange reiser er med.

Portretter står sentralt i Morten Krogvolds kunstnerskap. Han er av mange karakterisert som vår tids mest betydningsfulle portrettfotograf. På veggene i Meta Hansen kulturhus og på Saltholmen fyr monteres en stor separatutstilling med et utvalg av det beste fra Krogvolds produksjon. Portretter av kunstnere og markante personer i Norge og utlandet, framstående personligheter som Nelson Mandela, Gunnar Sønsteby, Arne Norheim og Erik Bye, har vekket begeistring.

På en overbevisende måte skildrer han menneskene med et sterkt personlig uttrykk der det psykologiske aspektet er fremtredende. Krogvolds mange møter med enkeltmennesker kom publikum til gode i portrettserien «Ansikt til ansikt» på NRK. Sist vinter var Krogvold også gjest i programmet Drivkraft på NRK.

Et godt portrett skildrer et møte mellom to krefter. Spenningen jeg opplever under en portrettfotografering kan ikke sammenlignes med noe annet.https://www.mortenkrogvold.no/om-morten

Krogvold, som også er en eminent formidler vil stille opp på en artist-talk søndag 27. juni kl 14.

Sommerutstillingen vil denne gang bli presentert på to steder. Hovedutstillingen og selve åpningen vil foregå på Meta Hansen kulturhus kl 14. Det vil deretter bli transport til Saltholmen fyr og åpning av utstillingen der kl 17.

Vi ser med spenning fram til å oppleve en bredde av Krogvolds kunstnerskap i Lillesand.

Utstillingen er et samarbeid med Galleri Kunstverket i Oslo