Sommerutstillingen 2017

Oppdatert: 8. feb. 2019

24. Juni – 30. Juli  /  Åpning lørdag 24. juni kl. 14.00

Lillesand kunstforening er glad for på kunne presentere følgende utstillere til sommerens utstilling:

Lars Elling /  maleri, litografi og grafikk Martin Kuhn /  skulptur i stein Christine Dingens / grafikk

Utstillingen og  Kringleriets Kunstkafé er åpen alle dager kl. 12 – 1

________________________________________________

LARS ELLING (f.1966) er utdannet grafiker og maler ved Kunsthøyskolen i Bergen.

Han var representert på sommerutstillingen i Lillesand kunstforening i 2008 sammen med Frank Brunner.

Hans bildeverden handler om lag på lag av symbolske fortellinger. Bildene har ofte fotografiske og filmatiske elementer i kombinasjon med en dramatisk handling. Hans komposisjoner er preget av en flyktighet hvor figurer er frosset i fluktøyeblikket og kan likne stillbilder fra film.

I hans nye dyptrykk utforsker han grafikk som medium i nye streketsinger. Fragmentariske referanser både til kunsthistorien og tidligere arbeider preger disse bildene. Denne sommeren vil Lars Elling vise nye grafiske arbeider i tillegg til maleri og litografi.

Lars Elling kommer til Lillesand med en svært bred mønstring av bilder. Bl.a. tre store (170x170cm) malerier samt helt nye dyptrykk og en del litografier. Dyptrykkene har vært utstilt på Kunstverket galleri i tre uker. Maleriene har vært utstilt i et galleri i Berlin og kommer direkte derfra.

Se nettsiden hans: www.larselling.no

MARTIN KUHN ( f. 1966) er utdannet billedhugger hos Makoto Fujiwara ved Høgskolen for Kunst og Design, Hannover/ Tyskland.

Hans begeistring for larvikitten og dynamikken av steinbruddene  førte Martin Kuhn til Tjølling i Larvik der han etablerte sitt billedhuggerverksted.

Kuhn jobber med frie skulpturprosjekter, landart, oppdragsarbeider og kunst i det offentlig rom, ofte i team med grafiker Christine Dingens innen konsept og skulptur. Kuhn er engasjert i «Internasjonalt Symposium Norge» og i skulpturparken i Larvik. Et av hans siste prosjekter var «Nesjar monumentet 1016-2016» i Helgeroa, der Christine Dingens sto for konseptet. I Lillesand kunstforening vil Martin Kuhn vise et bibliotek av geologiske steinbøker som er skulpturer i små format med individuelle uttrykk.

Se nettsiden hans: www.martinkuhn.no

CHRISTINE DINGENS (f. 1965) er utdannet med master i grafisk design fra Høgskolen for Kunst og Design/nye Medier, Hannover/Tyskland. Hun har studier i billedkunst/trykkgrafikk fra samme institusjon.

Hun har mange år bak seg som grafisk designer i ulike reklamebyråer og som kunstner med dyptrykk. Siden 2007 har Christine Dingens arbeidet freelance som grafiker med fokus på anvendte kunstprosjekter for det offentlige rom. Hun arbeider i team med Martin Kuhn med konseptbaserte utsmykninger. Kunstnerparet står bak utsmykkingen Ex Libris – gjennom tidene, ved Kongerød skole i Skien Dette er en åtte meter lang oppslått bok som er laget i et stykke Larvikitt. Kuhn mener denne boka er den største som er laget. I Lillesand kunstforening vil Dingens vise eksperimentelle grafiske trykk ut fra temaet Ex Libris i kontekst til bokskulpturene til Martin Kuhn.

Se nettsiden hennes: www.christinedingens.com