Juleutstillingen 2012: TRE REISER – TRE LANDSKAP

Et unikt samarbeidsprosjekt og en kunstnerpris. Dette er et kunstprosjekt hvis formål er å skape interesse for og inspirere til utviklingen av papirbasert kunst. H.M. Dronning Sonja, Kjell Nupen og Ørnulf Opdahl har gått sammen om å lage en grafikkmappe der inntektene fra salget tilfaller en stiftelse. Denne er opprettet for hvert annet år å dele ut kunstnerprisen ”The Queen Sonja Nordic Art Award”.

Dyptrykk

Det tekniske aspektet er en viktig side ved dette kunstprosjektet. Både fordi det har som mål å fremme den papirbaserte kunsten, men også fordi en viss kunnskap om de billedmessige virkemidler er en forutsetning for en dypere forståelse av arbeidenes kunstneriske karakter.

Mappen består av 24 trykk, 8 av hver av kunstnerne, trykket ved Atelje Larsen i Helsingborg. Alle trykkene er utført i dyptrykk-teknikk. Dette er et overordnet begrep som rommer en rekke ulike teknikker som blant annet kobberstikk, koldnålsradering, punktgravyr, mezzotint, ulike typer etsning som akvatint m.m., og fotopolymer (fotogravyr, fotoetsning). Disse kombineres så igjen med lavering i akvatint.

De enkelte bladene i denne mappen er hovedsakelig tradisjonelle raderinger basert på kobberplater og noen polymerplater eller fotoplater, kombinert med akvatint.

Utstillling, bok og ”Minimappe”.

Kunstmappen ble første gang presentert i en utstilling 10.november 2011 i Dunkers Kulturhus i Helsingborg. Den presenteres nå for det norske publikum gjennom denne utstillingen som starter på Henie Onstad Kunstsenter for deretter å turnere på en rekke steder rundt om i landet.

I tråd med dette prosjektets formål om å skape interesse for de grafiske uttrykk, er det i tillegg laget en bok som beskriver og belyser prosjektet, og som gir en innføring i grafikkens verden. Det har vært viktig for kunstnerne å få frem prosessene i det kreative samarbeidet; entusiasmen og nysgjerrigheten som lå til grunn for dette dypdykket i grafikkens mysterier.

I tillegg har de tre kunstnerne gått sammen om å lage en ”Minimappe” for salg i forbindelse med turneen. Mappen består av 6 arbeider, to av hver av kunstnerne. opplag 50. Mappene vil fordeles på utstillingsstedene som alle vil få et mindre antall for salg der. Overskuddet også fra dette salget tilfaller Stiftelsen H.M. Dronning Sonjas Kunstnerstipend.

Bilder fra åpningen: (trykk på bildene for å se dem i større format)